En eller ett?

0kommentarer

Nu ska jag ställa dig en fråga! Säger du en eller ett xbox, playstation, gameboy osv? Själv säger jag en! Tycker att ett låter helt totalt super duper otroligt FEL! Det låter i mina öron som att säga en ägg eller ett bil! Har försökt kolla runt på internet och det verkar som att båda är rätt. Men att man borde undvika ett för att det inte passar in i alla sammanhang! Ska dessutom passa på att fråga min modersmåls lärare i morgon! Har redan frågat en lärare och hon sa att det skulle vara en!
Undrar över detta eftersom jag på söndag kväll hade en otroligt livlig konversation med en idiot på facebook! Hon är ingen idiot för att hon tycket att det ska vara ett, jag respekterar hennes åsikt, dessutom är ju båda som sagt rätt. Men när jag försökte säga till henne att båda är rätt men att jag tycker en låter mycket bättre började hon gala om att jag trycker ner henne och diskriminerar henne! Sen sa hon att jag inte kan säga något om saken eftersom jag är från Finland! Min enda reaktion var, jag behöver väl inte vara sämre på svenska bara för att jag är från Finland. Men enligt henne uttalar vi tydligen köra som "sööra" och massor med andra olika helt dumma exempel. Hon "berättade"(snarare hackade på tangentbordet surt som ett bi) att hennes mamma är från Finland och att hon vet hur "vi finnar" uttalar ord. Då frågade jag varifrån hennes släkt är och hennes svar var Vasa! Då frågade jag om det inte är lite att dra alla över en kam att säga att alla uttalar orden helt fel. Man kan ju inte tro att alla områden har samma svenska, det är ju som att tycka att skånska och den svenskan man pratar i stockholm är samma sak! Då fick hon ett raseriutbrott och skrev:

MEN VAD FAN!? DU LYSSNAR JU INTE!? DET ÄR DET JAG HELATIDEN HAR FÖRSÖKT SÄGA!

Då flippade jag nästan ut, det var ju fan det jag helatiden hade försökt säga. Men vad kan hon åt att hon är en uppblåst idiot som inte visar annat än tuttarna på sin profilbild. Nej men seriöst, hennes profilbild slutar vid hakan och man ser inte ens ansiktet.
Dessutom såg jag att hon på söndag hade skrivit på sin blogg om detta. Men hon skrev inte så detaljierat, enlig henne hade tydligen hon kollat på nätet hur det skulle vara och försökt säga det till mig:O Jag skrattar till såna här människor, patetiskt att inte kunna ge efter. Det hela började med att hon tyckte jag hade skrivit fel när jag hade skrivit en playstation! Sen kunde hon ju inte bara medge att båda hade rätt(allt skulle ha löst sig på två minuter) utan hon måste fortsätta diskussionen. Sen var tydligen allting mitt fel! -.-' PATETISKT!

Ursäkta romanlängden, men måste bara få det ut ur mig!


UPPDATE! Frågade min modersmålslärare och hon sa att det absolut ska vara EN! Men att det kan vara flummigt eftersom det är ett låneord!

Kommentera

Publiceras ej